– Det var nok flere i salen som kjente seg igjen i utfordringene hun beskrev.
Slik oppsummerer nasjonalparkforvalter Ingve Birkeland responsen da Line Henriette Benjaminsen presenterte masteroppgaven sin på fellesseminaret på Bardufosstun.
Benjaminsen ble invitert etter at Norges nasjonalparkkommuner tidligere hadde omtalt masteroppgaven hennes om hvordan kommunene følger opp og bruker statusen som nasjonalparkkommune.


Fra forskning til praksis
I masteroppgaven undersøkte Benjaminsen hvordan nasjonalparkkommunestatusen blir fulgt opp i kommunene, og hva som kjennetegner kommuner som lykkes med å få mest mulig ut av statusen.
Hun fant blant annet at aktiv politisk og administrativ oppfølging, tydelige mål og lokalt eierskap ofte er viktige faktorer. Samtidig pekte hun på utfordringer knyttet til kapasitet, ressurser og prioriteringer i en travel kommunehverdag.
– Line fikk gode tilbakemeldinger på foredraget sitt. Det var nok flere i salen som kjente seg igjen i utfordringene hun beskrev, sier Birkeland.
En utfordring mange kjenner seg igjen i
At det kan være krevende å prioritere arbeidet med nasjonalparkkommunestatusen, fikk også en konkret illustrasjon under seminaret.
Arrangørene hadde invitert representanter fra administrasjonen i tre nasjonalparkkommuner, men ingen hadde anledning til å delta.
Ifølge Birkeland understreker dette noe av det Benjaminsen peker på i forskningen sin.
– Det handler ikke nødvendigvis om manglende interesse. Mange kommuner har begrensede ressurser og må prioritere lovpålagte oppgaver først. Line jobber selv i administrasjonen i en liten kommune og formidlet på en god måte hvorfor slike prioriteringer ofte må gjøres, sier han.
Møttes for å dele erfaringer
Seminaret samlet mellom 15 og 20 deltakere fra Rohkunborri, Øvre Dividal og Ånderdalen nasjonalparkstyrer. Blant deltakerne var styremedlemmer, varamedlemmer, representanter fra Statsforvalteren i Troms og Finnmark, Statskog og andre samarbeidspartnere.
Målet med samlingen var å skape en arena for kompetanseheving og erfaringsutveksling. Programmet tok opp temaer som besøksforvaltning, reindrift, samarbeid med grunneier Statskog og kommunenes rolle i arbeidet rundt nasjonalparkene.
I tillegg til Benjaminsens foredrag bidro blant andre Statskog Troms, representanter fra reindrifta og nasjonalparkforvalterne i de tre verneområdene.
Kunnskap som tas i bruk
Seminaret viser hvordan forskning og erfaringer kan få verdi langt utover rapporten eller masteroppgaven de opprinnelig ble skrevet i.
Gjennom nyhetssaker, verktøykassa og andre møteplasser ønsker Norges nasjonalparkkommuner å gjøre kunnskap tilgjengelig for kommuner, forvaltning og andre aktører som jobber med naturforvaltning og lokal verdiskaping.
At Line Henriette Benjaminsens arbeid nå brukes som faglig grunnlag i møter mellom nasjonalparkstyrer, forvaltning og samarbeidspartnere, viser hvordan erfaringer og forskning kan bidra til refleksjon, diskusjon og videre utvikling av arbeidet i nasjonalparkkommunene.