Oppsummert:
Fem spørsmål kan gi nasjonalparkkommunene en oppskrift på en god og bærekraftig besøksstrategi for kommunen. Ann Heidi Hansen, tidligere spesialrådgiver for reiseliv i Innovasjon Norge, nå Nordland fylkeskommune, deler spørsmålene nasjonalparkkommuner kan stille for å få en god og bærekraftig besøksstrategi.
Se video:
De fem spørsmålene kan brukes av mange – fra lokalbefolkning til næringsliv, kommuneadministrasjon og politikere.
Utgangspunktet er hva som skal til for å skape et godt lokalsamfunn – hva er «det gode liv» på ditt sted? Hvordan kan reiselivet bidra til at vi når denne visjonen?
Spørsmålene kan brukes i et lokalsamfunn for å lage en plan for reisemålet. Spørsmålene er like relevante for steder som ønsker mer besøk og for steder der reiselivet har skapt utfordringer.
Spørsmål 1: Hvorfor vil vi ha turisme?
Ann-Heidi oppfordrer til å spørre seg dette aller først.
For hva skal turismen gjøre for oss i vår kommune? Vi trenger en overordnet visjon og å sette reiselivet inn i en større sammenheng. Hva er formålet, hva er rollen og hvordan kan turisme være et verktøy for å utvikle lokalsamfunnet vi ønsker oss?
Spørsmål 2: Hva har vi?
Neste spørsmål å stille seg er hva har vi i kommunen som gjør at folk vil besøke oss?
Hvilke lokale ressurser ønsker vi å bygge på? Like viktig er det å være bevisst på hva vi IKKE ønsker å vise frem, sier Ann-Heidi.
Hvilke lokale ressurser ønsker vi å vise frem, og hva er spesielt sårbart? Noen ting kan forbli hemmelige!
Hvem bestemmer? Ann-Heidi oppfordrer sterkt til å ta styringen. Det er viktig at vi selv har et reflektert forhold til dette og ikke lar andre utenfor definere dette.
Spørsmål 3: Hvor og når vil vi ha besøk?
Tidspunktet for når det passer å få besøk er også viktig. Når er det akseptabelt at besøkende kommer, og når ønsker vi at de IKKE kommer?
Her er det lurt å ha god dialog med andre næringer og diskutere bredt er vesentlig for å avdekke for eksempel hekking, rein og eventuelle konflikter med annen virksomhet.
Spørsmål 4: Hvem vil vi invitere hjem?
Det er ikke alle vi synes er like trivelig å ha på besøk. Derfor er det en nyttig bevisstgjøring å beskrive hvem som er våre “drømmegjester” og hvem vi gleder oss til skal komme. Hvilke målgrupper skal vi aktivt invitere hjem til oss?
Dette handler ofte om felles verdier, for vi ønsker dem som er interessert i det vi har. Vi er stolte over vårt sted, og da ønsker vi at de som kommer faktisk er interessert og bryr seg om det samme som oss.
Spørsmål 5: Hvordan får vi tak i dem?
Vi kunne ha startet med dette spørsmålet, men da hadde det blitt et generelt spørsmål om hvordan vi kan øke antall gjester.
Når vi stiller det sist, etter å ha svart på de andre spørsmålene først, blir det mye mer målrettet mot å få tak i de gjestene som vil hjelpe oss med å skape den utviklingen vi ønsker.
Ann-Heidi beskriver at det er en prosess for å nå den langsiktige visjonen for reisemålet.