Lom har fått merket Bærekraftig reisemål.
Lom har fått merket Bærekraftig reisemål. Foto: Mari Wedum

Hva er Bærekraftig reisemål?

Merket for Bærekraftig reisemål er en nasjonal sertifiseringsordning utviklet av Innovasjon Norge. Hensikten er å hjelpe reisemål å utvikle seg på en måte som tar vare på både naturen, menneskene og verdiene i lokalsamfunnet:

  • Målet er å balansere vern og bruk slik at natur, kultur og miljø blir tatt vare på, samtidig som lokalsamfunn og næringsliv utvikler seg
  • Reisemålet må dokumentere arbeidet sitt gjennom 31 kriterier og 84 indikatorer innen ledelse, strategi, natur og miljø, sosiale verdier og økonomisk bærekraft
  • Arbeidet skjer i tett samarbeid mellom kommune, næringsliv og lokalsamfunn
  • Indikatorene viser hvor reisemålet står, og om utviklingen går i riktig retning
  • Resultatene rapporteres hvert år
  • Sertifiseringen må fornyes hvert tredje år

Slik ble Lom nasjonalparkkommune et Bærekraftig reisemål

    Type:
  • Case-historie
    Tema:
  • Bærekraftig reiseliv,
  • Besøksforvaltning,
  • Erfaringsdeling,
  • Planer

Publisert: 28.10.2025 Oppdatert: 03.11.2025

Lom ble sertifisert som Bærekraftig reisemål i 2024. Næringssjef og landsbykoordinator Åshild Myhre Amundsen forteller om hvordan de gikk frem, og hvorfor det har gjort kommunen bedre rustet til å ta imot besøkende på en måte som gagner både folk og natur.

Kontaktperson

Åshild Myhre Amundsen

Næringssjef og landsbykoordinator, Lom kommune

Lom er innfallsporten til Jotunheimen nasjonalpark, som er en av landets mest besøkte nasjonalparker med breer og flere av Nord-Europas høyeste fjell. Det betyr mange gjester, og et ansvar for å forvalte naturen og turismen klokt.

– Det var destinasjonsselskapet, Visit Jotunheimen, som tok initiativ til å starte arbeidet med å bli Bærekraftig reisemål, og de ledet prosjektet. Som nasjonalparkkommune og nasjonalparklandsby hadde vi et godt utgangspunkt, sier Åshild Myhre Amundsen.

Lom har hatt fokus på bærekraft i lang tid, og dette har også vært et satsingsområde gjennom utviklingen av Lom som nasjonalparklandsby. Bærekraft er i dag et av tre satsingsområder i kommuneplanen sin samfunnsdel.

Et helhetlig og langsiktig arbeid

Prosessen har fulgt fasene som Innovasjon Norge har satt for merket Bærekraftig reisemål, fra forankring og kartlegging til utvikling, godkjenning og jevnlig oppfølging. Arbeidet skjøt skikkelig fart i 2022.

– Arbeidet startet med et forprosjekt for å forankre arbeidet og involvere reiselivet, lokalbefolkningen, kommunen, forvaltningen og andre aktører, forteller Åshild.

– Vi har brukt tid på å forstå hva som faktisk skal til for å nå målene. God forankring hos alle aktørene er helt avgjørende. Visit Jotunheimen har gjennomført spørreundersøkelser og workshops for å få et godt grunnlag å jobbe med. Sammen har vi laget en strategi for bærekraftig reisemålsutvikling med tilhørende handlingsplan og tiltak, sier hun videre.

Marit Tangvik er bærekraftsansvarlig i Visit Jotunheimen:

– For å oppnå merket som Bærekraftig reisemål, må man i tillegg til det Åshild beskriver, svare på et sett med indikatorer. De viser hvordan reisemålet ligger an når det gjelde rå ta vare på natur, kultur og miljø, styrke sosiale verdier og sikre økonomisk levedyktighet.

Å oppnå merket er ikke slutten på jobben, det er da arbeidet virkelig starter.

– Tiltakene skal innarbeides i planverk og settes ut i livet. Resultatene rapporteres hvert år og fornyes hvert tredje år etter samme prosess, sier Marit Tangvik.

Reisemålsledelse i Lom

I 2024 kunne aktørene i Lom feire at merket var på plass.

– Det betyr ikke at vi er hundre prosent bærekraftig, men vi har forpliktet oss til å jobbe systematisk for en mer ansvarlig og bærekraftig utvikling av reiselivet over tid, forklarer Åshild.

Et krav for å være et Bærekraftig reisemål er at det etableres en reisemålsledelse som koordinerer aktørene og følger opp handlingsplanen. I Lom møtes partene en til to ganger i året for å justere kursen og prioritere tiltak.

– Planen er en god påminnelse om hva vi har forpliktet oss til. Den er også forankret i kommunens handlings- og økonomiplaner, slik at tiltakene som blir prioritert fra år til år er finansiert. Finansieringen av tiltakene er gjerne spredt i budsjettene til de ulike aktørene som sitter i reisemålsledelsen. Visit Jotunheimen koordinerer arbeidet slik at alt henger sammen og det blir en “pakke” for hvert år, fortsetter hun.

Hva betyr det for gjestene?

Effekten for turistene er foreløpig for tidlig å måle, men Åshild ser allerede verdien av det systematiske arbeidet.

– Det viktigste er at vi trekker i samme retning. Når aktørene møtes, tar vi tak i konkrete utfordringer. På forrige møte var blant annet villcamping tema, og vi jobber for å finne løsninger sammen, beskriver Åshild.

Marit Tangvik i Visit Jotunheimen understreker hvor viktig lokalbefolkningen og lokalt næringsliv er for arbeidet.

– Lom og Jotunheimen skal være et fint sted å besøke. For å kunne være det, må det først være et fint sted å bo. Sammen finner vi løsninger der vi kan utvikle reiselivet for fremtiden, uten at det skal være en belastning for lokalsamfunnet. Det legger vi stor vekt på i strategien vår, legger hun til.

Gir mye tilbake

Åshild anbefaler andre nasjonalparparkkommuner å gå i gang dersom de virkelig har et ønske om å bli mer bærekraftige, for det er en omfattende prosess.

– Det er krevende, men gir mye tilbake. Nøkkelen er å sette av dedikerte ressurser, ha tydelig forankring og sterkt felles ønske om å jobbe langsiktig med bærekraftig turisme i nasjonalparkkommunen, understreker Åshild.

Næringssjef og landsbykoordinator Åshild Myhre Amundsen. Foto: SMELT Media
Næringssjef og landsbykoordinator Åshild Myhre Amundsen. Foto: SMELT Media

Velkommen til verktøykassen til Norges nasjonalparkkommuner!

Nasjonalparkkommunene har en viktig rolle i at Norge innfrir mål og forpliktelser i Naturavtalen. Det krever samarbeid på tvers av sektorer og mellom kommuner. Derfor er verktøykassen åpen og kan brukes av alle.

Dette finner du i verktøykassen

  • Maler og verktøy til nasjonalparkkommunestatusen – søknader, handlingsplaner, rapportering med mer

  • Tiltak og aktiviteter – eksempler fra nasjonalparkkommuner

  • Samarbeidsmodeller – erfaringer fra bred verdiskaping med reisemålsledelse, besøksforvalting, finansiering av fellesgoder, bolyst, trivsel og folkehelse

Slik bruker du verktøykassen

  • Velg et tema i opplistingen til venstre. Du kan også bruke søkefeltet

  • Klikk, les, last ned og finn ut mer – bruk det som passer!

  • Del egne erfaringer og verktøy – sammen bidrar vi til bærekraftige lokalsamfunn rundt Norges nasjonalparker