Skilt ved innfallsporten til Lomsdal-Visten nasjonalpark.
Skilt ved innfallsporten til Lomsdal-Visten nasjonalpark. Foto: fortellfortell.no

Veileder: Kommunikasjonsplan i forbindelse med besøksstrategien

    Type:
  • Artikkel
    Tema:
  • Bærekraftig reiseliv,
  • Besøksforvaltning,
  • Bred verdiskaping,
  • Kommunikasjon,
  • Veileder

Publisert: 02.11.2025 Oppdatert: 03.11.2025

Oppsummert: En plan for kommunikasjon er en viktig del av besøksstrategien, og har som mål å nå ut med strategiens målsettinger og strategiske valg.

For et lite verneområde hvor informasjon er det sentrale vil kommunikasjonsplanen ofte kun være en enkel skiltplan.

Kommunikasjonen kan løfte fram og tilgjengeliggjøre noen områder med sine kvaliteter og opplevelser, samtidig som den tar oppmerksomhet bort fra sårbare områder. Dette er en formidling i tråd med merkevarestrategiens budskap «Velkommen inn».

Til veilederen

Velkommen til verktøykassen til Norges nasjonalparkkommuner!

Nasjonalparkkommunene har en viktig rolle i at Norge innfrir mål og forpliktelser i Naturavtalen. Det krever samarbeid på tvers av sektorer og mellom kommuner. Derfor er verktøykassen åpen og kan brukes av alle.

Dette finner du i verktøykassen

  • Maler og verktøy til nasjonalparkkommunestatusen – søknader, handlingsplaner, rapportering med mer

  • Tiltak og aktiviteter – eksempler fra nasjonalparkkommuner

  • Samarbeidsmodeller – erfaringer fra bred verdiskaping med reisemålsledelse, besøksforvalting, finansiering av fellesgoder, bolyst, trivsel og folkehelse

Slik bruker du verktøykassen

  • Velg et tema i opplistingen til venstre. Du kan også bruke søkefeltet

  • Klikk, les, last ned og finn ut mer – bruk det som passer!

  • Del egne erfaringer og verktøy – sammen bidrar vi til bærekraftige lokalsamfunn rundt Norges nasjonalparker