På informasjonspunktet kan besøkende få informasjon om Børgefjell nasjonalpark, de kan lage seg mat på bålpannen, grille eller hygge seg i gapahuken.

Nytt informasjonspunkt for Børgefjell nasjonalpark åpnet

«Med dette informasjonspunktet får vi gitt verdifull informasjon om hvorfor vi tar spesielt vare på Børgefjell nasjonalpark og de tre naturreservatene i Fiplingdal, før de besøkende går inn i området», sa Raymond Fagerli, ordfører i Grane kommune i sin åpningstale.

Nytt informasjonspunkt for Børgefjell nasjonalpark i Fiplingdal åpnet

Skrevet av Rita Iren Horsdal. Publisert 27. august 2024

Hvorfor setter vi pris på naturen i Børgefjell nasjonalpark og hva er unikt med området? Det kan besøkende og innbyggere få nyttig informasjon om på det nye informasjonspunktet ved Fiplingdal Landhandel som ble offisielt åpnet av fire ordførere forrige uke.

Se pressesak i avisa Helgelendingen

Fire kommuner i to fylker deler areal i Børgefjell nasjonalpark. Da informasjonspunktet ble erklært åpnet med å tenne på bålpanna foran gapahuken, var de fire ordførerne i Grane, Røyrvik, Hattfjelldal og Namsskogan hjertelig til stede.

Dette har blitt et naturlig stoppunkt for å få informasjon om nasjonalparken, samtidig som landhandelen som samlingspunkt for bygda er betydelig styrket. Det er en viktig del av arbeidet kommunen gjør for å gjøre Grane et godt sted å bo, drive næring i og besøke, fortsatte Fagerli under åpningen.

Samarbeidsprosjekt

Det nye informasjonspunktet ved Fiplingdal Landhandel er resultatet av et samarbeid mellom flere aktører. Grane nasjonalparkkommune, nasjonalparkforvalteren for Børgefjell, Statsforvalteren i Nordland, Nordconsult som har prosjektert det nye landemerket, og den lokale entreprenøren, Roger Nilsen AS, har samarbeidet om dette.

«Det er gøy å se at informasjonspunktet ble så fint. Jeg vil rose Nordconsult for å planlegge et så velfungerende sted, godt synlig fra veien. Hele uteområdet med informasjonsskilt, gapahuk, bålplass og sittebenker inviterer de besøkende inn», sier Tore Tødås, nasjonalparkforvalter for Børgefjell nasjonalpark og en av initiativtakerne til prosjektet.

Han roser nasjonalparkkommunen Grane sitt engasjement, ønske og vilje til å gjøre informasjon om Børgefjell lett tilgjengelig, og for å utvikle næring ved innfallsportene til parkene.

«Simskardet, som åpnet i fjor, er et annet eksempel på en innfallsport til Børgefjell nasjonalpark. Der kan de besøkende oppleve den unike naturen, uten å gå inn i selve nasjonalparken», legger han til.

Begge prosjektene er finansiert i et spleiselag mellom Miljødirektoratet, Statsforvalteren i Nordland og Grane nasjonalparkkommune.

Et løft for nærbutikken i bygda

Informasjonspunktet gjør at Fiplingdal kan fortsette å være en levende bygd med egen nærbutikk.

«Jeg ser at mange stopper på informasjonspunktet og har merket at flere handler i butikken. De griller og lager seg mat, eller kjøper kaffe og is i butikken som de hygger seg med mens barna leker», forteller Unni Olsen som driver butikken Fiplingdal Landhandel.

Hun forteller om bobiler som stopper, og til og med en turist som gikk Norge på langs og som tilbragte natten ved gapahuken.

«I tillegg har innbyggerne i Fiplingdal og hyttefolket fått en ny møteplass. Det planlegges nå grilling for bygda her. Det nye informasjonspunktet for nasjonalparken betyr mye for oss allerede», sier hun.

Fire ordførere var med på åpningen av det nye informasjonspunktet i Fiplingdal.
Fra venstre Sølvi Andersen – ordfører i Hattfjelldal nasjonalparkkommune, Elisabeth Vollmo Bjørhusdal – ordfører i Namsskogan nasjonalparkkommune og Kennet Tømmermo-Reitan – ordfører i Røyrvik nasjonalparkkommune og Raymond Fagerli – ordfører i Grane kommune. Foto: Tore Tødås.
Rundt 40 personer deltok på den offisielle åpningen av informasjonspunktet i Fiplingdal
Rundt 40 personer deltok på den offisielle åpningen av informasjonspunktet ved Fiplingdal Landhandel 15. august. Foto: Tore Tødås.
Unni Olsen i lokalbutikken i Fiplingdal.
Unni Olsen driver Fiplingdal Landhandel, og merker allerede flere kunder som stopper på det nye informasjonspunktet. Foto: Tore Tødås.
Informasjonsplakater Fiplingdal.
Informative plakater beskriver hva som gjør Børgefjell og verneområdet ved Fiplingdal spesielt viktig å ta vare på. Foto: Ellen Schjølberg.
Entreprenører og samarbeidspartnere på informasjonspunktet i Fiplingdal.
Informasjonspunktet i Fiplingdalen er resultatet av godt samarbeid mellom flere aktører. Fra venstre Tore Tødås – nasjonalparkforvalter for Børgefjell nasjonalpark, Børge Steinmo Johnsen – kommunalsjef for teknisk og næring i Grane kommune, Roger Nilsen – daglig leder Roger Nilsen AS (utførende entreprenør), Nina Therese Nilsen – Roger Nilsen AS.
Foto: Børge Steinmo Johnsen