Ordfører Bjørn Magne Pedersen på informasjonsmøtet om Láhko nasjonalpark.

Informasjonsmøte Gildeskål nasjonalparkkommune om Láhko nasjonalpark

Gildeskål nasjonalparkkommune inviterte nylig til et åpent informasjonsmøte om Láhko nasjonalpark for å involvere innbyggerne i arbeidet med nasjonalpark

Hvordan: Åpent folkemøte med presentasjoner, gruppearbeid, underholdning og servering av lokal mat
Hvor: Gildeskål nasjonalparkkommune, Nordland fylke
Ca. 2.000 innbyggere

Vertskap for Láhko nasjonalpark
188 kvadratkilometer nasjonalpark som deles med nabokommunene Meløy og Beiarn
Vernet på grunnlag av den unike geologien med alpin karst og sitt rike planteliv.

Hvem kan du kontakte for å få mer informasjon:
Gildeskål kommune v/kommuneplanlegger Hedvig Pedersen Holm, e-post holhed@gildeskal.kommune.no
tlf. 99 03 81 12

Gildeskål nasjonalparkkommune: – Vi er i en unik posisjon som har Láhko nasjonalpark

Skrevet av Rita Iren Horsdal. Publisert 13. oktober 2024

Gildeskål nasjonalparkkommune inviterte nylig innbyggerne til et åpent informasjonsmøte om Láhko nasjonalpark.

På informasjonsmøtet fremhevet ordfører Bjørn Magne Pedersen viktigheten av å tenke langsiktig i utviklingen av kommunen som nasjonalparkkommune.

Ordfører Bjørn Magne Pedersen på informasjonsmøtet om Láhko nasjonalpark.
Gildeskål er i en unik posisjon som har Láhko nasjonalpark innenfor kommunegrensene, sa ordfører Bjørn Magne Pedersen i sin velkomsttale på informasjonsmøtet om nasjonalparken. Alle foto: fortellfortell.no

– Vi er i en unik posisjon som har vakre Láhko nasjonalpark innenfor våre kommunegrenser. Dette møtet er en del av satsingen vår på Gildeskål som nasjonalparkkommune, sa ordfører Bjørn Magne Pedersen i sin velkomsttale til de ca. 30 fremmøtte.

Hvordan kommunen kan utvikle sine verdier rundt nasjonalparken, samtidig som vi tar vare på naturen ble diskutert. Nasjonalparken kan bidra til å styrke lokalsamfunnet gjennom bedre trivsel, økt turisme, kulturtiltak og muligheter for næringslivet, ble belyst.

Unik natur

Láhko nasjonalpark med sitt spektakulære alpin karst-landskap, har dramatiske formasjoner både over og under bakken. Dette unike området er formet gjennom årtusener med erosjon fra vannet. Den 188 kvadratkilometer store nasjonalparken ble vernet i 2012 og offisielt åpnet i 2013.

Láhko har et rikt planteliv, som pensjonert lærer og hobbybotaniker Åse Bøilestad Breivik delte sin lidenskap for. I sitt engasjerende foredrag fortalte hun fra Láhko med egne historier og bilder.

Pensjonert lærer og hobbybotaniker Åse Bøilestad Breivik fortalte fra Láhko nasjonalpark

Vern og bruk

Nasjonalparkforvalter Johan Rova presenterte nasjonalparkforvaltningens visjon for hvordan Láhko kan forvaltes på en bærekraftig måte, samtidig som området rundt gir rom for reiseliv og annen lokal verdiskaping. Han orienterte om arbeidet med å lage planen for hvordan Láhko nasjonalpark skal forvaltes og brukes. Han beskrev mulige innfallsporter til nasjonalparken fra Sundsfjord i Gildeskål og Storglomvatnet i nabokommunen Meløy.

Nasjonalparkforvalter Johan Rova på forlkemøtet om Láhko nasjonalpark i Gildeskål
Nasjonalparkforvalter Johan Rova fortalte om vern og bruk av nasjonalparken. – De beste nasjonalparkopplevelsene er like gjerne utenfor det vernede området inne i selve nasjonalparken, sa han.

– De beste nasjonalparkopplevelsene er like gjerne utenfor det vernede området som inne i selve nasjonalparken. Den unike naturen som kjennetegner nasjonalparken finner vi også ved innfallsportene, og det er her vi kan legge til rette for kommersiell virksomhet og annen tilrettelegging, sa Johan Rova i sitt innlegg.

– Da kan vi glede oss over vår unike natur i generasjoner fremover, fortsatte han.

Mange nasjonalparkkommuner har laget områder med informasjonsplakater som beskriver parken og hvorfor vi verner om den ved innfallsportene.

Involverer innbyggerne i Gildeskål

For å jobbe med hvordan nasjonalparken blir en positiv drivkraft for å utvikle Gildeskål kommune, har kommunen opprettet en nasjonalparkgruppe som er sammensatt av politikere, ansatte i kommunen og representanter fra lag og foreninger. Representant for reindriftsnæringen er også med i gruppa. Gildeskål deler Láhko nasjonalpark med Meløy og Beiarn kommune, så kommunen samarbeider om nasjonalparken der de kan.

Fra folkemøtet om Láhko nasjonalpark
På det åpne folkemøtet var alle med på et gruppearbeid om Láhko nasjonalpark og området rundt.

På informasjonsmøtet inviterte nasjonalparkgruppa ved kommuneplanlegger Hedvig Pedersen Holm til gruppearbeid om nasjonalparken og området rundt. Det var Silje Nordgård, politiker i Nasjonalparkgruppa, som innledet til gruppearbeidet. Spørsmålene som ble diskutert rundt bordene var:

Hva er ditt fineste turminne i Gildeskål?
Hvis du får gjester, hva vil du foreslå å oppleve?
Hva kan tilrettelegges for at det skal bli enda bedre opplevelser?
Hvordan kan vi få mer bevissthet og være stolte over Láhko?

Hedvig Pedersen Holm kommenterer:

– Dette møtet var starten på en langsiktig dialog med innbyggerne i Gildeskål om nasjonalparken vår. Nå tar vi med oss innspillene fra gruppearbeidet inn i det videre arbeidet til nasjonalparkgruppa.Vi håper flere vil engasjere seg i nasjonalparkarbeidet fremover. Takk til alle som deltok.

Hedvig Pedersen Holm
Hedvig Pedersen Holm er kommuneplanlegger i Gildeskål kommune. På vegne av nasjonalparkgruppen, som består av politikere og ansatte i kommunen, inviterte hun til gruppearbeid om Láhko nasjonalpark.
Sanggruppa diamtantene
Sanggruppa “Diamantene” underholdt de rundt 30 fremmøtte.
Lokal mat fra Gildeskål.
Gildeskål kommune inviterte til en “Smak av Láhko” med kortreist mat på det lokale serveringsstedet Heimsjyen.
Fra Láhko nasjonalpark.
Fra Láhko nasjonalpark med fjellet Ruffen i bakgrunnen. Foto: fortellfortell.no