Strategigruppen for Reiseliv 2030 har identifisert 14 forsknings- og innovasjonstiltak fordelt på 6 tematiske områder, for å utløse potensialet i næringen, inkludert grønn omstilling, digitalisering og økt opplevelsesverdi. Målet er et bærekraftig reiseliv som verdsetter natur og kultur, gir attraktive arbeidsplasser og blir verdsatt av besøkende.
Grønn omstilling
- Pilotprosjekter for grønne transportløsninger
foreslås. - Mer kunnskap er nødvendig for å identifisere de
mest belastende delene av reiselivet og utforme effektive tiltak for å redusere
klimautslipp. - Målet er å redusere klimaavtrykket i reiselivsnæringen frem mot 2030 og mot klimanøytralitet
i 2050. - Forskningsprosjekter foreslås for å undersøke klimakostnader, turisttrafikkdata, og
miljøeffekter av cruiseturisme. - Pilotprosjekter skal utvikle og teste grønne transportløsninger for reiser i Norge.
Digitalisering
- Reiselivsnæringens evnetil å tilpasse seg digitalisering vil være avgjørende for dens konkurranseevne og bærekraft. Det er stort potensial i bruk av avansert dataanalyse, som digitale tvillinger, simulering og syntetiske fokusgrupper.
- Strategigruppen foreslår at Norge blir en del av European Tourism Data Space for å sikre enklere tilgang til data, og etablerer en satsing på kunstig intelligens og datadrevet innsikt for reiselivet.
- Det er en utfordring å utvikle kompetansetilbud som gjør næringen bedre i stand til å utnytte mulighetene digitaliseringen skaper. Derfor foreslås det et innovasjonsprosjekt for å utvikle og ta i bruk moderne digitale plattformer og læremidler for å utvikle kompetansetilbud for de som jobber i reiselivsnæringen.
Verdifulle arbeidsplasser
- For å utvikle reiselivsnæringen som en lønnsom og
attraktiv næring, er det viktig å skape verdifulle, helårlige arbeidsplasser. - Gruppen anbefaler også et forskningsprosjekt som skal gi et kunnskapsgrunnlag om hvordan reiselivet kan styrkes som en integrerings- og inkluderingsnæring.
- Strategigruppen anbefaler et forskningsprosjekt der partene i arbeidslivet deltar. Prosjektet skal se på erfaringer fra andre næringer og utvikle løsninger for å skape flere helårsarbeidsplasser. Disse løsningene skal testes på utvalgte bedrifter og reisemål.
Verdsatt reiseliv
- Målet om vekst i reiselivsnæringen kan føre til overturisme. Det er derfor nødvendig å planlegge
for å unngå dette. - Det er behov for å videreutvikle modellene for lokal reisemålsledelse. En forsknings- og
innovasjonssatsing foreslås for å utvikle kunnskap, teste modeller og verktøy for en ny generasjon reisemålsledelser. - Det foreslås også å starte innovasjonsprosjekter for å utvikle digitale verktøy som kan bidra til den
strategiske utviklingen av reisemål og lokalsamfunn.
Foredling og økt opplevelsesverdi
- For å nå målet om vekst uten økte klimautslipp, er det nødvendig å øke verdiskapingen per besøkende. Dette innebærer også å øke opplevelsesverdien.
- Strategigruppen foreslår en forskningssatsing som skal bidra til bærekraftig opplevelsesdesign og
verdiskaping. Dette kan bidra til at besøkende blir lenger, sesongutvikling og
helårsaktivitet, samt bidra til transformative opplevelser. - Det foreslås et forskningsprosjekt for å utvikle et kunnskapsgrunnlag om hvordan bruken av
sertifiserings- og konsesjonsordninger kan bidra til å øke kompetanse og profesjonalitet for bærekraftige naturbaserte og risikofylte opplevelser i Norge.
Fremtidsutsikter mot 2040
- En bred fremtidsstudie bør utforske utviklingen av norsk reiseliv med 2040 som perspektiv.
- Delingsøkonomi og nettbaserte plattformer vil påvirke strukturen i norsk reiseliv, og erfaringer fra andre land bør tas i betraktning.
Barrierer for utvikling
- Merverdiavgiftssystemet, reisegarantiordninger, behovet for kompetent arbeidskraft og nasjonale sertifiseringsordninger er viktige faktorer å adressere.
- Reiselivsnæringen står overfor store valg frem mot 2040. Det foreslås å starte en bred fremtidsstudie for utviklingen av norsk reiseliv med 2040 som perspektiv.
- Det er behov for mer kunnskap om hvordan delingsøkonomien og nettbaserte plattformer vilpåvirke utviklingen og strukturen i norsk reiseliv. Et forskningsprosjekt foreslås for å undersøke nye overnattingstilbud via nettbaserte plattformer og deres betydning for utviklingen av reiselivsnæringen fremover.
- Prosjektet bør også se på andre lands erfaringer med offentlige reguleringer, skatte- og avgiftsmessige forhold.
- Strategigruppen har identifisert fire barrierer for fortsatt utvikling i reiselivet:
- innretningen i dagens merverdiavgiftssystem med mange ulike satser,
- dagens reisegarantiordning,
- det store behovet for kompetent arbeidskraft,
- og behovet for nasjonale sertifiseringsordninger.