Forside studentrapport Færder nasjonalparkkommune 2025
Forside studentrapport Færder nasjonalparkkommune 2025

Samlerapport for studentprosjekt: Besøksforvaltning, verdiskaping og lokalsamfunn i Færder nasjonalparkkommune

    Type:
  • Forskningsrapport
    Tema:
  • Arealplanlegging,
  • Bærekraftig reiseliv,
  • Besøksforvaltning,
  • Bred verdiskaping,
  • Forskning

Publisert: 10.05.2025 Oppdatert: 10.05.2025

Hvordan få til bærekraftig turisme og stedsutvikling i Færder? Se rapport med konkrete tiltak som også passer for andre nasjonalparkkommuner.

Bedre tilgjengelighet til nasjonalparken, utvikling av vertskapssteder, bevaring av strandsonen:
Gjennom et prisvinnende undervisningsopplegg har studenter fra NMBU(Norges miljø- og
biovitenskapelige universitet) undersøkt muligheter for Færder kommune.

Færder kommune, sammenslått av Tjøme og Nøtterøy kommuner i 2018, står overfor både
utfordringer og muligheter knyttet til sin unike beliggenhet ved Oslofjorden og Færder
nasjonalpark. Høsten 2024 reiste 38 masterstudenter fra NMBU til Færder for å bruke
kunnskapen på kommunens problemstillinger innen planlegging, forvaltning og utvikling.

Med veiledning fra faglærere innen landskapsarkitektur og by- og regionplanlegging ved NMBU,
har studentene utviklet forslag til helhetlige og bærekraftige strategier. Løsningene tar inn plan,
forvaltning, stedsutvikling, vern og næringsutvikling.

Åtte studentgrupper – åtte områder

I Færder kommune jobbet studentene i åtte grupper, og gjennomførte landskapsressursanalyser og
mulighetsstudier innen hvert sitt tema.

Se detaljene og tiltakene i rapporten under.

Gruppe 1: Utvikling av innfallsporter til Færder nasjonalpark

Hvordan kan innfallsporter stimulere til økt kunnskap og bevissthet rundt Færder nasjonalparks verdier?
Gruppen foreslår en fast båtrute med fem stoppesteder og naturveiledning for atferdsendring.

Gruppe 2: Utvikling av Tjøme som vertskapstettsted

Hvordan kan Tjøme utvikles som vertskap for nasjonalparken? Gruppen foreslår utvikling av
møteplasser, styrking av sykkelforbindelser og formidling av naturverdier.

Gruppe 3: Tilrettelegging av opplevelser i strandsonen

Hvordan tilrettelegge for gode opplevelser i strandsonen uten å skade sårbart natur- og kulturlandskap?
Gruppen foreslår etablering av naturopplevelser som offentlig badstue, robåt- og sykkelutleie, samt
informasjonsarenaer for å bevisstgjøre om strandsonens verdier.

Gruppe 4: Bærekraftig landbruk og lokale matsystemer på Tjøme

Hvordan kan bønder, lokale, hyttegjester og nasjonalpark-turister samarbeide for å bevare Tjømes
dyrkbare jordarealer? Gruppens strategier inkluderer agroturisme, integrering av jordbruk i
skoleundervisningen, og utvikling av møteplasser for lokalmat og kulturopplevelser.

Gruppe 5: Frivilligheten som kulturarv på Hvasser

Hvordan kan frivilligheten som kulturarv fremme verdiskaping og identitetsbygging? Gruppen foreslår å styrke frivillighetens rolle gjennom formidling og utvikling av møteplasser som samler lokale og besøkende.

Gruppe 6: Forvaltning av Veierlands historie og landskap

Hvordan kan Veierlands særegne kvaliteter bevares og verdiskapingen økes? Gruppen foreslår
strategier for å tiltrekke flere fastboende, styrke kulturformidlingen, og forvaltning av kulturmiljøet.

Gruppe 7: Økologiske utfordringer i Oslofjorden ved Torød

Hvordan kan man skape engasjement og handlingsvilje for å restaurere det marine økosystemet og
kulturmiljøet i Torød? Gruppen foreslår tiltak som stedsbasert læring, dugnader for å fjerne
stillehavsøsters, og tilrettelegging for lokale arrangementer.

Gruppe 8: Identitet og historie i Årøysund

Hvordan kan Årøysunds identitet og historie bidra til å ivareta stedegne kvaliteter og styrke nærmiljøet?
Gruppen foreslår utvikling av lokalsamfunnet gjennom forbedret kollektivtransport, etablering av
fellesskapshus, og formidling av historien og kulturmiljøet.

Samarbeid med lokalbefolkningen

Gjennom feltarbeidet fra 23. til 26. september 2024, fikk studentene en unik mulighet til et dypdykk i
reelle problemstillinger for en norsk kommune. Under Færder-turen presenterte de foreløpige inntrykk til
lokale aktører, og fikk tilbakemeldinger som ble tatt med videre i arbeidet.

Faglærerne Knut Bjørn Stokke og Morten Clemetsen ved NMBU har utviklet kursets
undervisningsopplegg, hvor de vektlegger viktigheten av tett samarbeid med lokalbefolkningen for å
oppnå gode resultater. For sitt undervisningsopplegg har de vunnet NMBUs utdanningspris.

– Dette prosjektet har gitt studentene verdifull erfaring i å jobbe tverrfaglig og i samspill med både
lokalbefolkning og fagfolk fra ulike disipliner, sier Stokke.

– Vi håper at innspillene fra studentene kan bidra til inspirasjon og nye impulser for en bærekraftig utvikling av Færder kommune.


I feltarbeidet ble studentene fulgt av Stokke og Clemetsen, samt Annegreth Dietze-Schirdewahn.

De retter en stor takk til Færder kommune ved virksomhetsleder Andreas Mæland, seniorrådgiver Ronny
Meyer, næringssjef Jonathan Hall, samt nasjonalparkforvalter Anne Sjømæling for deres faglige bidrag
og hjelp til studentene.


Til rapporten (PDF)

Velkommen til den digitale verktøykassen!

Her samler vi det du trenger for å styrke arbeidet med nasjonalparker og den brede verdiskapingen i nasjonalparkkommunene. Nasjonalparkkommunene har en viktig rolle i at Norge innfrir mål og forpliktelser i Naturavtalen. Det krever samarbeid på tvers av sektorer og mellom kommuner. Derfor er verktøykassen åpen for alle!

Dette finner du i verktøykassen

  • Maler og verktøy til nasjonalparkkommunestatusen – søknader, handlingsplaner, rapportering med mer

  • Tiltak og aktiviteter – eksempler som fungerer i andre nasjonalparkkommuner

  • Samarbeidsmodeller – erfaringer fra reisemålsledelse, besøksforvalting, finansiering av fellesgoder, bolyst, trivsel og folkehelse

Slik bruker du verktøykassen

  • Velg et tema i opplistingen til venstre, eller bruk søkefeltet

  • Klikk, les eller last ned, finn ut mer, og ta i bruk det som passer!

  • Del egne erfaringer og verktøy – sammen bidrar vi til bærekraftige lokalsamfunn rundt Norges nasjonalparker.