Utvikler merkevaren Norges nasjonalparker med dialog og samarbeid

For å utvikle merkevaren Norges nasjonalparker videre, trekker Ivar Myklebust i Miljødirektoratet frem viktigheten av samarbeidet mellom direktoratet, nasjonalparkforvaltningen, nasjonalparkkommunene, besøkssentrene med flere.

Skrevet av Rita Iren Horsdal, fortellfortell AS. Publisert 5. juli 2023

På årskonferansen til NPKL i Nordreisa understreket Myklebust at merkevaren Norges nasjonalparkkommuner er en vesentlig del av verdiskapingen rundt nasjonalparkene. Han ser mange positive resultater av arbeidet med merkevaren.

– Dialog og samarbeid er en vesentlig del av den videre utviklingen av merkevaren.
Ivar Myklebust. Avdelingsdirektør i Miljødirektoratet

I intervjuet med Ivar Myklebust på årskonferansen forteller han også om sitt eget forhold til natur, nasjonalpark og nasjonalparkopplevelser.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Velkommen til verktøykassen til Norges nasjonalparkkommuner!

Nasjonalparkkommunene har en viktig rolle i at Norge innfrir mål og forpliktelser i Naturavtalen. Det krever samarbeid på tvers av sektorer og mellom kommuner. Derfor er verktøykassen åpen for alle!

Dette finner du i verktøykassen

  • Maler og verktøy til nasjonalparkkommunestatusen – søknader, handlingsplaner, rapportering med mer

  • Tiltak og aktiviteter – eksempler som fungerer i andre nasjonalparkkommuner

  • Samarbeidsmodeller – erfaringer fra reisemålsledelse, besøksforvalting, finansiering av fellesgoder, bolyst, trivsel og folkehelse

Slik bruker du verktøykassen

  • Velg et tema i opplistingen til venstre, eller bruk søkefeltet

  • Klikk, les eller last ned, finn ut mer, og ta i bruk det som passer!

  • Del egne erfaringer og verktøy – sammen bidrar vi til bærekraftige lokalsamfunn rundt Norges nasjonalparker.