Fakta

European Film Commissions Network er en ideell organisasjon som støtter og fremmer europeisk filmindustri og -kultur.

To nasjonalparkkommuner er nominert til prisen for beste europeiske filmlokasjon i 2023!

Hvert år kårer European Film Comissions Network, en organisasjon for europeisk film, den beste filmlokasjonen i Europa. For 2023 befinner hele to av de fem nominerte stedene/lokasjonene seg i nasjonalparkkommuner i Norge! Bli gjerne med på å stemme på din favoritt!

Skrevet av Rita Iren Horsdal, fortellfortell AS. Publisert 20. desember 2023

Hele tre av de fem stedene som er nominert som beste lokasjon for film og serier i Europa, er i Norge. To av de er nasjonalparkkommuner og en har i tillegg en nasjonalparklandsby. Vi er glade og stolte av at at begge nasjonalparkkommunene er medlemmer hos oss.

1) Helsetkopen i Stranda kommune – Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
Først ut er Helsetkopen, der Tom Cruise utførte et spektakulært motorsykkelstunt med et hopp fra det 1.246 meter høye fjellet Helsetkopen.

2) Hotel Paraque Do Rio – Portugal

3) Inis Mór – Irland

4) Jotunheimen nasjonalpark i Lom nasjonalparkkommune – Troll
Netflix-filmen “Troll” handler om når fjellet våkner, og blir til et troll. Jotunheimen nasjonalpark og Lom nasjonalparkkommune og Lom nasjonalparklandsby danner et spektakulært bakteppe.

5) Romsdalsgondolen i Rauma nasjonalparkkommune – Succession, sesong 4

I den fjerde sesongen av serien Succession fungerer Romsdalsgondolen, med sin slående arkitektur som et visuelt bakteppe sammen med majestetiske og taggete fjell som stuper ned mot dalbunnen. Naturen brukes som en metafor på maktkampen mellom karakterene i serien.

Frem til 31. januar kan du stemme på din favoritt